Akoestiek

Studio

6 tips voor goede akoestiek in een studio opnameruimte

Lees hier 6 zaken die belangrijk zijn voor een akoestisch goede studio opnameruimte.

Ruimtesoort:

Studio

Praktijktips bij het verbeteren van de akoestiek van een ruimte waar live muziek wordt opgenomen.

Praktijktips bij het verbeteren van de akoestiek van een ruimte waar live muziek wordt opgenomen.

De opnameruimte zelf

Over de akoestiek van de ruimte; hoe het in de ruimte gaat klinken.

Neutraal karakter

Allereerst dient de akoestiek van een studio opnameruimte voor een neutraal klankkarakter te zorgen, zodat allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten goed tot hun recht komen en belangrijke details zoals boventonen niet verloren gaan. 

Iedere ruimte heeft een eigen klankkarakter, alleen al door de combinatie van vorm, lengte, breedte en hoogte. Deze zaken beïnvloeden bij welke frequenties er staande golven optreden en daarmee “knopen en dalen” in de geluidsdruk.  

Daarom is een akoestische nulmeting in de nog onbehandelde ruimte van belang. Met de meetresultaten kan voor iedere ruimte exact berekend worden welke akoestische aanpassingen wel of niet effectief zijn om het doel te behalen.

Nagalm op juist niveau

Met de akoestische aanpassingen moet de ruimte precies de hoeveelheid eigen ruimtelijkheid krijgen. Dus geen volledig overgedempte “dode” kamer, maar ook niet te veel nagalm. De nagalm die nog in de ruimte overblijft, moet daarbij ook gelijkmatig zijn  over een breed frequentiebereik.

Wij kunnen vooraf berekenen hoeveel nagalm van welke frequentie er in de ruimte nog zal zijn na het plaatsen van de akoestische aanpassingen. 

Hiermee vervalt het gokwerk en kunnen we naar wens de akoestiek exact afstemmen op het soort muziek dat wordt opgenomen en op welke manier later de afmix wordt gedaan.

Energiebeheersing

Een vleugel kan lokaal veel geluidsenergie over een groot frequentiebereik produceren, slagwerk met drums geeft veel laagfrequent geluid. Dit heeft invloed op de opname. Als er geen extra rekening mee wordt gehouden, kan dat details en minder sterke instrumenten domineren.

Bij het plaatsen van de akoestische materialen kan hiermee rekening gehouden worden, bijvoorbeeld met een aparte drumruimte die inwendig extra op laagfrequent geluid gedempt is.

Flexibel

In een studio waar steeds in wisselende samenstellingen muziek en/of zang wordt opgenomen, is het handig om de akoestiek van de opnameruimte gemakkelijk aan te kunnen passen aan het soort muziek, de instrumenten en het aantal personen dat bij de opname in de ruimte aanwezig is.

De beste aanpak is met vaste akoestische materialen een goede basis-akoestiek te creëren en daarnaast verplaatsbare panelen die in aantal en plaats aangepast kunnen worden aan de opnamesituatie.


Geluid van en naar buiten

Ruimte-akoestiek en geluidsisolatie zijn verschillende dingen. Soms is geluidsisolatie ook van belang om overlast te voorkomen.

Geluidsisolatie

Bij ruimte-akoestiek gaat het erom hoe het in de ruimte klinkt; bij geluidsisolatie gaat het om het geluid dat uit de ruimte naar buiten of van buiten naar binnen gaat en heeft vaak te maken met het voorkomen van overlast naar aangrenzende ruimtes of panden.

Een deel van het geluid gaat door wanden en plafond naar buiten

Hoewel het volledig isoleren van een opnameruimte is een kostbare zaak is en vaak bouwkundige veranderingen vergt, is er met slimme aanpassingen veel te winnen, deze zijn soms zelfs te combineren met verbeteren van de ruimte-akoestiek. 

Zoals:

  • Massa aanbrengen in wanden; dit dempt met name de ongewenste bas-energie die van en naar de opnameruimte gaat.

  • Een voorzetwand plaatsen met een ruimte tussen de binnen- en buitenwand (spouw). Deze ruimte dan vullen met specifiek geluidsabsorptiemateriaal. Dit werkt beter dan steenwol warmte-isolatie.

  • De ruimte volledig dicht maken met bijvoorbeeld tochtstrips in de deur- en raamsponningen en de kieren overal afkitten. Hiermee worden geluidslekken voorkomen.

Geluidsisolatie is van veel factoren afhankelijk, wij geven op dit gebied advies op maat.


Budget en kosten

Akoestische producten kennen drie factoren: de akoestische werking, het uiterlijk en de kosten.

Wat de akoestische werking betreft werken wij alleen met producten die afgestemd zijn op maximaal effectief werken voor het doel waar ze voor ingezet worden. 

Je kan daarnaast bij producten variëren met het uiterlijk / het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Dit heeft invloed op de kosten. 

Naar wens kunnen wij, door onze brede ervaring, ook een zeer goed klinkende ruimte realiseren tegen een lage prijs per vierkante meter. De concessie hierbij is dat het uiterlijk dan minder luxe is, maar het akoestisch resultaat nog steeds top.


Studio-akoestiek bij Esperio

Bij het akoestisch advies voor een studio opnameruimte met live muziek zijn er veel zaken van belang die ook bij de akoestiek van een goede hifi-audio luisterruimte en een thuisbioscoop het geval zijn.

De gewenste niveaus en uitvoering van het advies met akoestische producten zijn verschillend; de aanpak en akoestische berekeningen zijn grotendeels gelijk.

Met onze brede ervaring met akoestische projecten, van opnameruimte via audiowinkel tot luisterruimte, kunnen we ook op dit gebied goed adviseren.

De opnameruimte zelf

Over de akoestiek van de ruimte; hoe het in de ruimte gaat klinken.

Neutraal karakter

Allereerst dient de akoestiek van een studio opnameruimte voor een neutraal klankkarakter te zorgen, zodat allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten goed tot hun recht komen en belangrijke details zoals boventonen niet verloren gaan. 

Iedere ruimte heeft een eigen klankkarakter, alleen al door de combinatie van vorm, lengte, breedte en hoogte. Deze zaken beïnvloeden bij welke frequenties er staande golven optreden en daarmee “knopen en dalen” in de geluidsdruk.  

Daarom is een akoestische nulmeting in de nog onbehandelde ruimte van belang. Met de meetresultaten kan voor iedere ruimte exact berekend worden welke akoestische aanpassingen wel of niet effectief zijn om het doel te behalen.

Nagalm op juist niveau

Met de akoestische aanpassingen moet de ruimte precies de hoeveelheid eigen ruimtelijkheid krijgen. Dus geen volledig overgedempte “dode” kamer, maar ook niet te veel nagalm. De nagalm die nog in de ruimte overblijft, moet daarbij ook gelijkmatig zijn  over een breed frequentiebereik.

Wij kunnen vooraf berekenen hoeveel nagalm van welke frequentie er in de ruimte nog zal zijn na het plaatsen van de akoestische aanpassingen. 

Hiermee vervalt het gokwerk en kunnen we naar wens de akoestiek exact afstemmen op het soort muziek dat wordt opgenomen en op welke manier later de afmix wordt gedaan.

Energiebeheersing

Een vleugel kan lokaal veel geluidsenergie over een groot frequentiebereik produceren, slagwerk met drums geeft veel laagfrequent geluid. Dit heeft invloed op de opname. Als er geen extra rekening mee wordt gehouden, kan dat details en minder sterke instrumenten domineren.

Bij het plaatsen van de akoestische materialen kan hiermee rekening gehouden worden, bijvoorbeeld met een aparte drumruimte die inwendig extra op laagfrequent geluid gedempt is.

Flexibel

In een studio waar steeds in wisselende samenstellingen muziek en/of zang wordt opgenomen, is het handig om de akoestiek van de opnameruimte gemakkelijk aan te kunnen passen aan het soort muziek, de instrumenten en het aantal personen dat bij de opname in de ruimte aanwezig is.

De beste aanpak is met vaste akoestische materialen een goede basis-akoestiek te creëren en daarnaast verplaatsbare panelen die in aantal en plaats aangepast kunnen worden aan de opnamesituatie.


Geluid van en naar buiten

Ruimte-akoestiek en geluidsisolatie zijn verschillende dingen. Soms is geluidsisolatie ook van belang om overlast te voorkomen.

Geluidsisolatie

Bij ruimte-akoestiek gaat het erom hoe het in de ruimte klinkt; bij geluidsisolatie gaat het om het geluid dat uit de ruimte naar buiten of van buiten naar binnen gaat en heeft vaak te maken met het voorkomen van overlast naar aangrenzende ruimtes of panden.

Een deel van het geluid gaat door wanden en plafond naar buiten

Hoewel het volledig isoleren van een opnameruimte is een kostbare zaak is en vaak bouwkundige veranderingen vergt, is er met slimme aanpassingen veel te winnen, deze zijn soms zelfs te combineren met verbeteren van de ruimte-akoestiek. 

Zoals:

  • Massa aanbrengen in wanden; dit dempt met name de ongewenste bas-energie die van en naar de opnameruimte gaat.

  • Een voorzetwand plaatsen met een ruimte tussen de binnen- en buitenwand (spouw). Deze ruimte dan vullen met specifiek geluidsabsorptiemateriaal. Dit werkt beter dan steenwol warmte-isolatie.

  • De ruimte volledig dicht maken met bijvoorbeeld tochtstrips in de deur- en raamsponningen en de kieren overal afkitten. Hiermee worden geluidslekken voorkomen.

Geluidsisolatie is van veel factoren afhankelijk, wij geven op dit gebied advies op maat.


Budget en kosten

Akoestische producten kennen drie factoren: de akoestische werking, het uiterlijk en de kosten.

Wat de akoestische werking betreft werken wij alleen met producten die afgestemd zijn op maximaal effectief werken voor het doel waar ze voor ingezet worden. 

Je kan daarnaast bij producten variëren met het uiterlijk / het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Dit heeft invloed op de kosten. 

Naar wens kunnen wij, door onze brede ervaring, ook een zeer goed klinkende ruimte realiseren tegen een lage prijs per vierkante meter. De concessie hierbij is dat het uiterlijk dan minder luxe is, maar het akoestisch resultaat nog steeds top.


Studio-akoestiek bij Esperio

Bij het akoestisch advies voor een studio opnameruimte met live muziek zijn er veel zaken van belang die ook bij de akoestiek van een goede hifi-audio luisterruimte en een thuisbioscoop het geval zijn.

De gewenste niveaus en uitvoering van het advies met akoestische producten zijn verschillend; de aanpak en akoestische berekeningen zijn grotendeels gelijk.

Met onze brede ervaring met akoestische projecten, van opnameruimte via audiowinkel tot luisterruimte, kunnen we ook op dit gebied goed adviseren.

De opnameruimte zelf

Over de akoestiek van de ruimte; hoe het in de ruimte gaat klinken.

Neutraal karakter

Allereerst dient de akoestiek van een studio opnameruimte voor een neutraal klankkarakter te zorgen, zodat allerlei soorten muziek en muziekinstrumenten goed tot hun recht komen en belangrijke details zoals boventonen niet verloren gaan. 

Iedere ruimte heeft een eigen klankkarakter, alleen al door de combinatie van vorm, lengte, breedte en hoogte. Deze zaken beïnvloeden bij welke frequenties er staande golven optreden en daarmee “knopen en dalen” in de geluidsdruk.  

Daarom is een akoestische nulmeting in de nog onbehandelde ruimte van belang. Met de meetresultaten kan voor iedere ruimte exact berekend worden welke akoestische aanpassingen wel of niet effectief zijn om het doel te behalen.

Nagalm op juist niveau

Met de akoestische aanpassingen moet de ruimte precies de hoeveelheid eigen ruimtelijkheid krijgen. Dus geen volledig overgedempte “dode” kamer, maar ook niet te veel nagalm. De nagalm die nog in de ruimte overblijft, moet daarbij ook gelijkmatig zijn  over een breed frequentiebereik.

Wij kunnen vooraf berekenen hoeveel nagalm van welke frequentie er in de ruimte nog zal zijn na het plaatsen van de akoestische aanpassingen. 

Hiermee vervalt het gokwerk en kunnen we naar wens de akoestiek exact afstemmen op het soort muziek dat wordt opgenomen en op welke manier later de afmix wordt gedaan.

Energiebeheersing

Een vleugel kan lokaal veel geluidsenergie over een groot frequentiebereik produceren, slagwerk met drums geeft veel laagfrequent geluid. Dit heeft invloed op de opname. Als er geen extra rekening mee wordt gehouden, kan dat details en minder sterke instrumenten domineren.

Bij het plaatsen van de akoestische materialen kan hiermee rekening gehouden worden, bijvoorbeeld met een aparte drumruimte die inwendig extra op laagfrequent geluid gedempt is.

Flexibel

In een studio waar steeds in wisselende samenstellingen muziek en/of zang wordt opgenomen, is het handig om de akoestiek van de opnameruimte gemakkelijk aan te kunnen passen aan het soort muziek, de instrumenten en het aantal personen dat bij de opname in de ruimte aanwezig is.

De beste aanpak is met vaste akoestische materialen een goede basis-akoestiek te creëren en daarnaast verplaatsbare panelen die in aantal en plaats aangepast kunnen worden aan de opnamesituatie.


Geluid van en naar buiten

Ruimte-akoestiek en geluidsisolatie zijn verschillende dingen. Soms is geluidsisolatie ook van belang om overlast te voorkomen.

Geluidsisolatie

Bij ruimte-akoestiek gaat het erom hoe het in de ruimte klinkt; bij geluidsisolatie gaat het om het geluid dat uit de ruimte naar buiten of van buiten naar binnen gaat en heeft vaak te maken met het voorkomen van overlast naar aangrenzende ruimtes of panden.

Een deel van het geluid gaat door wanden en plafond naar buiten

Hoewel het volledig isoleren van een opnameruimte is een kostbare zaak is en vaak bouwkundige veranderingen vergt, is er met slimme aanpassingen veel te winnen, deze zijn soms zelfs te combineren met verbeteren van de ruimte-akoestiek. 

Zoals:

  • Massa aanbrengen in wanden; dit dempt met name de ongewenste bas-energie die van en naar de opnameruimte gaat.

  • Een voorzetwand plaatsen met een ruimte tussen de binnen- en buitenwand (spouw). Deze ruimte dan vullen met specifiek geluidsabsorptiemateriaal. Dit werkt beter dan steenwol warmte-isolatie.

  • De ruimte volledig dicht maken met bijvoorbeeld tochtstrips in de deur- en raamsponningen en de kieren overal afkitten. Hiermee worden geluidslekken voorkomen.

Geluidsisolatie is van veel factoren afhankelijk, wij geven op dit gebied advies op maat.


Budget en kosten

Akoestische producten kennen drie factoren: de akoestische werking, het uiterlijk en de kosten.

Wat de akoestische werking betreft werken wij alleen met producten die afgestemd zijn op maximaal effectief werken voor het doel waar ze voor ingezet worden. 

Je kan daarnaast bij producten variëren met het uiterlijk / het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Dit heeft invloed op de kosten. 

Naar wens kunnen wij, door onze brede ervaring, ook een zeer goed klinkende ruimte realiseren tegen een lage prijs per vierkante meter. De concessie hierbij is dat het uiterlijk dan minder luxe is, maar het akoestisch resultaat nog steeds top.


Studio-akoestiek bij Esperio

Bij het akoestisch advies voor een studio opnameruimte met live muziek zijn er veel zaken van belang die ook bij de akoestiek van een goede hifi-audio luisterruimte en een thuisbioscoop het geval zijn.

De gewenste niveaus en uitvoering van het advies met akoestische producten zijn verschillend; de aanpak en akoestische berekeningen zijn grotendeels gelijk.

Met onze brede ervaring met akoestische projecten, van opnameruimte via audiowinkel tot luisterruimte, kunnen we ook op dit gebied goed adviseren.

Meer over akoestiek :

https://www.esperio.nl/akoestiek

Praktijkvoorbeeld van akoestiek in een opnameruimte:

https://www.esperio.nl/info/studio-opnameruimte-met-variabele-akoestiek

Vragen hierover?

Stuur een berichtje of e-mail en wij nemen contact op.